MET COMENIUS NAAR TURKIJE

Geplaatst 14 apr. 2013 01:24 door CDO Kortrijk   [ 12 sep. 2016 06:45 bijgewerkt ]
 Een weekje Comenius door de ogen van de student:

Maandagochtend vroeg;1u30. We konden op tijd vertrekken van het CDO Kortrijk naar het vliegveld van Schiphol. Ilse was net terug van skireis maar toch wou ze zelf rijden. Ze vertrouwde Quinten niet ;-P. Vanaf toen begon de wet van de sterksten al, er werden al snel twee groepen gevormd: Team  Ilse en team Quinten.

Toen we aankwamen op het vliegveld van Schiphol  werden de eerste problemen vastgesteld. We gingen naar de automaten voor onze tickets af te halen met zelfbediening. Eerste probleem:  de tickets van Ilse die kwamen er maar voor de helft uit maar dat was al vlug opgelost. Volgende probleem, bij het droppen van de bagage bleken we niet de juiste tickets te hebben ontvangen. De vliegreis  zelf  hebben we zonder problemen doorstaan. Enkel bij aankomst was het volgende probleem daar al:de bagage van Francesco en Ilse was  op een ander vliegtuig  beland.
Daar hebben we ook de eerste studenten en leerkrachten ontmoet van de andere landen. Dit waren de Tsjechen waar we ook het meeste contact mee hadden heel de reis.
Daarna hebben we kennis gemaakt  met  1 van de tofste leerkrachten van Turkije, Kemal. Van hem hebben we meteen ook een cadeautje gekregen. Ook zagen we  hoe het verkeer in elkaar zat, voetgangers krijgen nergens voorrang, claxoneren, chaos,… maar we zijn veilig op onze bestemming beland! De rest van de dag gingen we ons installeren in het hotel en bezochten we de winkelstraat. Toen we terug kwamen was de bagage van Francesco en Ilse al in het hotel aangekomen. Tijdens het eerste avondmaal hebben we kunnen genieten van een prachtig uitzicht over Istanboel!

De volgende morgen was het ontbijt niet echt wat we verwacht hadden maar het  was toch wel lekker. Quinten vertelde meteen over zijn kamergenoot Hristo en het snurkconcert dat hij kreeg als onthaal van de Bulgaar. We zagen meteen al dat we altijd lang gingen moeten wachten, het vertrek was gepland om 8u30 maar ze kwamen maar aan om 9u30. Vanaf dan was het telkens afspraak Turkse  tijd, geen haast dus! De eerste dag was het shopdag en de boottrip rond Istanboel. Die avond was er ook een welkomst-diner. Toen moesten we alleen gaan eten, maar toen kregen we het idee om de Tsjechen om samen te gaan eten en de stad te verkennen.

De dinsdag gingen we naar de school daar kregen we een kleine speech van de directeur van de school van Turkije en van Griekenland en de voorstelling van de leerlingen en leerkrachten van alle landen. Daarna moesten we een radio uitzending in elkaar steken. Bij de lunch was  het of we beroemden waren, we werden verwelkomd en vergezeld bij het eten door de burgemeester.  Dat was een hele eer en bovendien hadden we een mooi uitzicht op de stad. Toen hebben we het grootste en bekendste radio- en tv uitzendkantoor bezocht ALEM FM. We hebben de opname studio’s gezien, zelfs een stukje waar ze een opname aan het maken waren voor een tv-serie, de set van het journaal en de sport mogen bezoeken en mogen spreken en vragen stelen aan de radiopresentator van ALEM FM. Die legde alles heel schitterend uit en sprak als  1 van de weinige Turken vloeiend Engels.

Na dit alles moesten we buiten nog wat wachten op de bus alweer :-s. Maar daarop had Ilse iets geniaal gevonden : we liepen over buizen en sprongen in het rond. Iedereen keek wat raar omdat we zo actief waren en we kregen ook complimenten van de andere landen dat ons Engels heel goed was. Die avond gingen we ook nog met een kabellift naar boven voor een uitzicht over Istanboel. Die avond gingen we normaal gezien gaan lopen, maar dit is niet gelukt wegens een nieuwe afspraak om samen weg te gaan met de Tsjechen.
Tijdens de terugreis naar het hotel met de bus  zette de buschauffeur de radio aan een zaten we  op de partybus, het feest kon toen helemaal beginnen:-D.

De donderdag was voor ons ook 1 van de spannendste dagen in Turkije. Waarom was dit  onze D-DAY? We moesten het treasure hunt game presenteren en uitleggen aan de andere landen. Maar dit viel heel goed mee, iedereen was super tevreden met het spel dat we gemaakt hadden. Er waren soms onvergetelijke taferelen te zien. Iedereen maakte ontzettend veel plezier en was aan het lachen. De organisatoren, de Belgen dus,  waren daarom ook heel tevreden met het eindresultaat en de opmerkingen van de andere landen.
 ’s Middags zijn we naar het grootste shopping centrum van Europa geweest. Daar hebben we contact gehad met de Bulgaren en zijn we met hen gaan eten in dit centrum. We bezochten ook 1 van de grootste aquaria van Turkije de naam was Turkuazoo. Daar waren de mooiste vissen de roggen voor mij, je kon ook enorme schildpadden bezichtigen. Deze dag was het ook de verjaardag van een Noors meisje Marta. Die kreeg een mooi cadeau van Mette haar leerkracht, een kermisattractie: Marte werd met  een bal enorm hoog in de lucht gekatapulteerd. Deze avond sloten we terug af op de PARTYBUS!!!!
Deze avond hadden we weeral eens met de Tsjechen afgesproken :-D. Daar kwam andermaal weer iets tussen, maar dat vonden we niet erg. We gingen die avond dan alleen weg met de Grieken. De Tsjechen mochten niet van hun leerkrachten, ze wilden iets samen gaan doen. Daar leerden we iets typisch van de Grieken, namelijk eten uit  andermans bord. Dat was een leuke ervaring want iedereen had bijna iets anders gekozen, zo konden we van veel verschillende dingen proeven.
Vrijdag was het bezoekdag: we bezochten die dag Galata tower, Topkapi palace, the blue mosque en de Basilica Cistern. Deze avond was het een vaarwel diner voor de leerkrachten alleen. Ilse  wist toen al dat de tijd geen probleem is in Turkije. Ilse en wat andere leerkrachten kwamen maar liefst 1u30 te laat bij het diner. Deze avond zijn we samen met enkele andere landen  gaan eten om deze week af te sluiten. We kozen een mooi restaurant uit, we waren maar liefst met meer dan 25 leerlingen én de Griekse chauffeur. Die avond gingen we dan nog een stapje zetten met iedereen. Maar het duurde heel lang toen we wisten naar waar we gingen gaan. De meesten  waren dan al weg  toen de leerkrachten van Griekenland toekwamen. Maar ik had daar geen probleem mee, het was een leuke laatste avond. Toen kwamen Quinten, Ilse en enkele Turkse leerkrachten ook nog naar deze bar uitgenodigd door de Grieken. Die avond liet Quinten zich volledig gaan,  ik vond het vooral heel grappig toen hij als enige begon te dansen :-P.

We gingen dan rond 3 uur terug naar het hotel en heb ik nog een onvergetelijk moment meegemaakt. Dit was het einde van het avontuur.

De zaterdag hebben we ons laatste geld opgedaan in de winkel straat: vele pakjes gekocht voor het thuisfront,. een kikkertjes voor Ilse :-D, een laatste keer genieten van de Turkse keuken, de zon,... rond 14uur hebben we de taxi genomen naar de luchthaven van Ataturk. We voelden ons net als koningen bediend:  hadden lederen zetels, veel beenruimte,...

Toen we aankwamen in de luchthaven hebben we nog enkele foto’s getrokken met het spelbord als special effect. Daarna was het tijd om in te checken. De valies mocht maximum 23 kg wegen die van Ilse woog te zwaar rond de 25kg maar de Turkse controleur zei er niets op dus dit was al een goede ervaring extra. Er was wel een groot  nadeel:  we moesten zeker 5 keer  onze rugzak leegmaken voor de controles. De vlucht was heel goed, lekker eten kan je zelfs hebben op het vliegtuig: het was pasta met scampi’s. Ilse kon er jammer genoeg niet van genieten want ze was heel de vlucht aan het slapen, Francesco was net op tijd wakker: hij rook het eten en werd wakker :-P. Op deze vlucht was weer al eens te zien wie de sterkste was: dat was natuurlijk ik; de enige die nooit in slaap is gevallen. Toen we aan kwamen in Vienna (Wenen) hebben we enkele toffe sleutelhangers gezien.
Toen we aankwamen in Schiphol bij de bagage band hadden we geluk, alle bagage was  terecht deze keer :-D iedereen opgelucht. En kwamen we weer terecht in het Typische Nederlandse en Belgische weer: regen!!
De terugweg naar België verliep vlekkeloos. We hebben ons rot geamuseerd in Turkije!!!
Ps: team Ilse heeft toch ruim gewonnen  :-P.

leerling Stijn Vanneste
Meer foto's kan u hier bekijken (er komen er eerstdaags nog veel bij)